lørdag den 21. juni 2008

Welcome to my world

For nogle år siden havde DR's P3 et formiddagsprogram, hvor folk folk kunne ringe ind fordi, de havde oplevet at folk ved selskabelige lejligheder havde oplevet at deres bordherrer og -damer enten udbad om råd, eller bare svare på folks spørgsmål om deres erhverv, fordi spørgerene havede en holdning til erhvevet.
De lavede så en telefonisk middag, hvor de to i radioen stillede alle de tænkelige spørgsmål, der måtte være til det pågældende erhverv.

Jeg troede ikke at kemikere/kemistuderende kunne udsættes for sådanne ting, det var så indtil for et par måneder siden.

Det er lidt de sjove ting folk kan spørge om, oftest er der en forventning om at jeg lige kan forklare hvilken reaktion der er sket, når de har blandet tingene X og Y, eller også er det: "Hvad sker der når man blander Z og U".

Mit standardsvar er lidt blevet, jeg kan desværre ikke alle reaktionsmekanismer i hovedet, der er alligevel en del muligheder for hvordan tingene reagerer.
Hvorefter jeg har tænkt så det knagede, for at sjusse mig frem til i hovedet, hvilken reaktion der kunne ske.

Nu hvor min hovedinteresse indenfor kemien, er mljøkemiområdet, så har jeg oplevet at mange har en holdning til miljø - naturligt nok, når der i medierne er meget fokus på drivhusgasserne og drivhuseffekten og de følger klimaforskerne mener dette giver.
Tiltider har jeg diskuteret emnet med folk som ikke er indenfor emnet over msn, hvilket har medført at mine klima/miljøkemibøger er indenfor en rækkevidde på en meter.

Jeg er muligvis selv skyldig i at blive udsat for disse spørgsmål, da jeg stortset altid har pen og papir med i tasken, når jeg skal noget.
Hvis der nu skulle dukke et kemispørgsmål op i mit hovede, som der skal undersøges!
Var der nogen som sagde nørd?!
Har præsteret at være til et arrangement, hvor jeg bare måtte regne produktmassen ud i en reaktion - i hovedet!
Havde jo ingen lommeregner på mig.

I'm a nerd and I'm prout of it - so welcome to my world.

Ingen kommentarer: