søndag den 3. august 2008

Så ringer klokkerne snart igen ind til time.

En tanke slår mig.
Det er i år 20 år siden at jeg startede i børnehaveklasse, som det hed dengang.
Det er i grunden lidt vildt at tænke på, at man bruger så mange år på skolebænken, hvis man tager tre år i gymnasiet og derefter frem år på universitetet, det sidste kun hvis man er flittig nok til at klare den på nomeret tid.
Det er i grunden vildt at jeg har gået i skole siden 1988, med undtagelse af et enkelt sabatår mellem gymnasiet og universitetet.
Som tingene ser ud, så er jeg først færdig som studerende i 2010, hvilket med lidt hurtig hovedregning giver knap 21 år på skolebænken (2010-1988-1).
Omregnet i procent vil jeg komme til at have brugt 75% af min levetid, når jeg (7-9-13) bliver kandidat om to år, på at være på skolebænken.

Nu emnet er fremme, så regnede jeg lidt på hvor mange penge jeg har brugt på studierelateret materiale.
Det er kun lidt cirkaregning, kan ikke huske de nøjagtige tal.
Men her kommer det:
Bøger: 10 semestre af 2.000 kr i gennemsnit: 20.000kr (jeg har brugt lidt flere penge end ellers, grundet et sidefag som lige maste sig ind)
Af bøgerne har jeg kun solgt meget få, så det udelades af regnskabet.
Udover bøger har jeg måtte investere i 2 pc'er og en lommeregner.
Havde ingen pc da jeg startede på studiet og inden ba'en købte jeg mig en bærbar og lommeregneren var en nødvendighed, da den gamle ikke kunne klare mosten i et lab på 2.semester.
Nok snak, på elektronikken er der brugt cirka 12.000kr.
Totalt har jeg nok brugt omkring 32.000kr på studierelateret materiale.
Det er et lettere vildt beløb, omregnet i måletoksforholdet "SU", så er det 6,4måneders SU og så er det egentlig ikke så slemt igen, set over en periode fra september 2003 og til nu.

Når jeg ser beløbet på skrift, så kan det godt undre mig hvordan jeg har fået råd til at leve et liv ved siden af, hvor menuen ikke kun har stået på pasta med ketchup og havregrød - andet når lysten til disse sære retter har været der.

Nu kommer tiden så hvor jeg forsøger at samle sammen til noget nyt elektronik.
Mine to computere trænger til at blive skiftet ud, senest når jeg er færdig med studiet og meget gerne før.
Den ene pc - den stationære runder 5 år nu her i August og har sådan set klaret det okay, den har fik skiftet dvd-drevet i vinters og har kun mistet to af vingerne i blæseren, hvilket kun kan høres når computeren står skævt.
Så er der problembarnet, min bærbare som er en rigtig mandagsmodel, som jeg kun har haft i knap 2,5 år.
Den har tilsyneladende en fejl, så den lukker umotiveret ned.
Hvilket er temmelig belastende og den har forsat den tendens efter at jeg fik den formateret.
Temmelig træls!
Så planen om at skifte den stationære ud med den bærbare, den har jeg droppet igen.
Så den bærbare var nogle dyre lærepenge.

Nu kredser mine tanker om at skifte til en Mac, hvilket der er en meget vigtig grund til.
Grunden hedder: Windows Vista! - Hvilket min tålmodighed ikke rækker til.

Men sådan en maskine er ikke helt billig, så det kræver en mindre opsparing.

Det er lidt morsomt at tænke på, at når det gælder elektronisk legetøj, så er jeg kræsen som bare pokker og går nødigt på kompromis, men når der derimod drejer sig om tøj, så er jeg meget lidt villig til at give mere end højst nødvendigt for tingene.
På dette område er jeg generelt meget kompromissøgende.

Et længere indlæg omkring livet som studerende og de tanker der trænger sig på.

Ingen kommentarer: