onsdag den 12. maj 2010

Når tingene med et giver mening!

Jeg sidder med en sommerfuglefarm i maven og ryster af glæde.
Det lyder sikkert vanvittigt, men det er intet desto mindre sandt!

Når man starter på et studie kan det hele virke temmelig uoverskueligt, for hvorfor skal man have de og de fag – det giver jo ingen mening, der er jo igen større sammenhæng.
Sådan tror jeg faktisk at der er rigtig mange der tænker.

Jeg har været en af dem der har bandet over de forskellige fag, for sammenhængen har ikke lige været til at få øje på, lige der midt i studietidsorkanens øje.

I lørdags skete der et eller andet, for lige pludselig begyndte der at gå noget op for mig, lige der midt i en konference om dannelse og uddannelse hvor en humanist og en politolog sidder og gnider sig i skægget.

Lige der går det op for mig, at der er en større mening med det hele.
Min uddannelse har været som en kasse med legoklodser, der hver for sig ikke rigtigt giver nogen mening, men stablet ovenpå hinanden sker der noget magisk – det bliver til noget.

Det var i øvrigt midt i deres snak om læringsformer, om projektgruppearbejde hvor man finder et problem først og leder efter baggrundsviden bagefter kontra den klassiske tilgang med baggrundsviden først og så kaster man sig ud i et projekt, hvor disse redskaber anvendes.

Forenklet kan man billedliggøre det med: Brumbassen ved ikke at den kan flyve – men gør det alligevel mod: Du skal kravle før du kan gå.

DSC04367

Lige der gik det op for mig at stablen af bøger herover faktisk hænger sammen, der er elementer i en bog der kan genfindes i en eller flere af de andre.
Faktisk kan jeg finde elementer fra den øverste bog i samtlige af bøgerne den ligger på!

Det gik også op for mig, hvor stor glæde jeg har haft af alle de obligatoriske fag, som jeg blev slæbt igennem på SDU og endda hvor stor en gavn jeg har haft af det der dengang hed: “Det naturvidenskabelige basisår”.
Jeg kan i dag se hvor stor en teoretisk ballast jeg har fået og hvor meget der rent faktisk forsat hænger ved, når jeg burde have været færdigbagt for to år siden.

I dag taler jeg så med min vejleder, får stillet de spørgsmål på områder hvor jeg er i tvivl om hvad der egentlig sker af kemi.
Nærmest samtlige svar jeg får tilbage, vidste jeg med det samme hvad han talte om og hvor jeg ville være i stand til at finde dem i litteraturen!
Pænt surrealistisk oplevelse, for jeg troede ikke at jeg i sin tid havde fanget så meget af hvad der sker af kemi (og fysik) på det område.

Det er så også det rette tidspunkt det sker på – godt to uger før aflevering af specialet!

Jeg er faktisk ikke så dum, som jeg har gået og bildt mig selv ind i hele min studietid!

Ingen kommentarer: