onsdag den 2. september 2009

Kål på syttenmilliarder måder

Eller sådan føles det lidt.
Jeg købte jo et dejligt stort hvidkålshoved til en flad femmer i søndage og glæden var stor da jeg kun fik brugt halvdelen til mit rodsammen mad, for så havde jeg forsat et halvt hovede at lege med.
For hvidkål en hel uge bliver man ikke træt af..

(ironi kan være anvendt)

I går skulle der så gøres kål (Thøhø) en bid mere af hvidkålen og arlas hjemmeside blev gennempløjet i den anledning.
Mit valg faldt rimelig naturligt på stuvet hvidkål, en gammel dansk klassiker, som jeg mindes aldrig rigtigt at have fået serveret som barn.
Anyways… jeg kastede mig over stuvet hvidkål – hvilket samtidigt betød at jeg har overskredet mit budget med ca. 30kr (primært pga. basisindkøb).
TIlbage til den stuvede hvidkål, jeg fandt en opskrift hos arla på stuvet hvidkål og da jeg ikke lige havde planer om at lave hvidkål til fire personer, men kun en (mig), så skulle der skaleres ned og det blev en nedjustering lidt på gefühlen, da jeg ikke kunne finde min køkkenvægt.
Først en bid hvidkål i den mængde jeg fandt passende til min appetit, kogte den cirka efter forskriften (aka ingen tidtagning) og resultatet blev dette:

DSC03092 Billedet er dog taget efter det er kølet lidt ned, og jeg smed ikke kålen i en sigte, selvom det kunne have hjulpet lidt på den senere proces.

Mens kålen kølede smeltede jeg en bid smør, smed en kvart deciliter mælk og 1 dl fløde ved inden smøren var smeltet helt.
Og for opvaskens skyld genbrugte jeg gryden jeg havde kogt kålen i.
Så mens jeg ventede på at min mælkeblanding skulle koge tog jeg dette billede:

DSC03093

Det tog pænt lang tid at få det til at koge, måske lidt højere varme ville have hjulpet…
Da det begyndte at boble smed jeg kålen ned i og igen lidt omrøring ind imellem indtil det begyndte at boble.
Det tog noget tid inden at mælkeblandingen begyndte at samle sig klæbrigt til kålen.
Lige da det var på stadiet til at klumpe, blev der drysset både salt, peber og sukker i.

Da det endelig var færdig, blev det hældt på tallerkenen og fortæret med medister, rå gulerodsstave og minikroketter.

[Her skulle så have været et billedet af det færdige resultat, men maden var halvt fortæret da jeg kom i tanke om det og sådan en tallerken er ikke just køn]

Ingen kommentarer: