fredag den 13. februar 2009

Typisk dansk?

I dag da jeg stod i mit fælleskøkken for at lave aftensmad, så snakkede jeg lidt med den canadier der bor her.
Han spurgte ind til hvad der var typisk dansk af alkoholiske drikke.

Lige der blev jeg små blank, for hvad er typisk dansk?

Jo, selvfølgelig snaps, og så er der også fisk og sorte svin.
Men hvad er der ellers af typiske danske shots/alkoholiske drikke.

Så spurgte han ind til øllen, og der måtte jeg melde pas - simpelthen fordi jeg bare drikker den og i øvrigt er stor tilhænger af O'ense Classic, som sjovt nok ikke er en fast del af det storkøbenhavnske varehussortiment.

Vi har i grunden et kæmpe udvalg af øl i Danmark, med alle de mindre bryghuse.
Men hvilke bryghuse og hvilke øl, er et must for en udefrakommende at prøve?

Hvad har vi ellers af specialiteter i Danmark, som er særligt danske?
Jeg må indrømme at jeg har svært ved at komme på noget, uden at det kræver større tilberedning.

For ellers er der både smørebrødet, brunsvigeren [Bråånsvi'rn], ris a la manden med kirsebærsausen.

Men hvad er særlig dansk, som vi stopper i hovedet, både i flydende og fast form?

Når jeg tænker over det, så var det eneste jeg cravede efter 6 uger i staterne i sin tid: Rugbrød (selvom jeg ikke er den store rugbrødsspiser) og saltlakrids.

Ingen kommentarer: