fredag den 27. februar 2009

Mavesur gammel gimpe!

Det kunne godt være mig, den sidste torsdag i februar 2009.

Det startede i bussen ind mod Nørreport, hvor jeg var kommet på og havde sat mig på et ledigt sæde, på det inderste sæde så der kunne være plads til en mere.
Stoppet efter sætter en sig ved siden af mig.

Ved det efterfølgende stop, myldre det ind med mennesker, der iblandt to gamle herrer som nærmest i det øjeblik de træder ind højlydt brokker sig over de unge nu til dags over at de ikke rejser sig for de ældre mennesker, for de unge har simpelthen ingen respekt.
De forsætter samtalen med at den ene er lidt ældre end den anden og de bare må holde fast, nu når ingen vil rejse sig.

Hende ved siden af mig, må åbenbart have fået så dårlig samvittighed over det, at hun tilbyder sin plads og så diskuterer de to herrer om, hvem der skal ned at sidde.
Jeg er overbevist om at de fiskede efter at jeg også rejste mig op.

Men nej!
Normalt ville jeg rejse mig op, men når man starter med at brokke sig i det man træder ind af bussen og opfører sig ubehøvlet, så er jeg den der demonstrativt vælger at overhøre sådan en gang ævl.
For hvis man vil have respekt, så bør man også selv udvise respekt for andre, for det er en ting der i mine øjne går begge veje.

Inde på strøget svinger jeg forbi McD, og mens jeg sad der kom en tilsyneladende døv yngre mand ind, som ville sælge nogle papirlapper med noget tegnsprog på.
Han tiggede indirekte efter penge og igen blev jeg kold.
Han har været udenlandsk, for en dansk døv har nærmest alle muligheder for at få en uddannelse - hvor kun personens egen lyst kan bremse.
Fordi man er døv er man ikke udstødt af samfundet, så det billede den tigger gav udtryk for der, er et billede af en tigger som er sendt til landet for at hive nogle penge hjem.
De to andre borde gav penge til manden, og jeg gav intet.

Sådan noget tiggeri gør mig i dårligt humør, ikke fordi jeg har dårlig samvittighed, men fordi jeg er irriteret over at der kommer sådanne folk udefra kun med det ene formål at tigge penge.

Uh, det kan gøre mig mavesur!

Ingen kommentarer: