søndag den 2. november 2008

Sikken voldsom trængsel og alarm

Sikken voldsom trængsel og alarm,
det er koldt, og man må gå sig varm.
Lygten tændes klokken fire alt,
det skal være aften med gevalt.
Midt på gaden sælges træ'r og frugt,
se butikken, hvor den stråler smukt!
Varer kan man få i tusindvis,
tænk dem bare: under indkøbspris.
Pris, pris, pris, pris, pris, pris,
tænk dem bare: under indkøbspris,
pris, pris, pris, pris, pris,
tænk dem bare: under indkøbspris!
Kalenderen siger nu november, hvilket betyder at julekatalogerne er begyndt at blive spyttet ud med ting, som man bare må ønske sig til jul.
Således at man kan nøjes med at sætte kryds i katalogerne og skrive at dette her ønsker jeg mig.

Hvor er jeg glad for at jeg ikke behøver dette mere, jeg satte mig for inden julen sidste år, at jeg skulle have mig en general ønskeseddel, sådan en som jeg også kunne strege i udenfor "sæsonen".

Verset i starten af indlægget beskriver juletiden ret godt, især den materielle del af den.
Men den minder mig også om det kvalmende helvede december er, for nogle gange virke julen mere som et prestigegaveræs, hvor man helst skal overgå hinanden og give så fancy og store gaver som muligt eller bare gaver fra en bestillingsliste uden hjerte.

En anden ting ved julen er reklamerne for årets julekalendre, hvor man bliver mindet om at støtte "Z - det gode formål".
November er også måneden hvor julebryggen frigives, hvilket tilsyneladende er en vildt stor årlig ting.
Så er der julefrokosterne som så småt begynder rundt omkring og hvis man er "heldig", så har mange mange julefrokoster at æde sig igennem.
Snaps, øl, sild, flæskesteg og ris a la mande i stride strømme og folk som normalt ikke er at finde i nattelivet, dingler rundt i nattelivet, hvor alle hæmninger smides over bord.

Julen er i den grad hjerternes fest og spritrazziaernes tid!

Ingen kommentarer: