mandag den 14. december 2009

To fluer med et smæk og hvordan den 13. forsvandt.

Bum bum bum.. på mystisk vis forsvandt søndagen for mig, sådan kan det ske når hybriden har været til årets julefrokost hjemme i de velkendte lokaler i Odense.
Så når man først er hjemme i det københavnske når lyset er brudt frem igen, så ved man at det er blevet sent inden man har ramt hovedpuden hjemme i tændstikæsken – især når kalenderen siger december og især den tid af december hvor dagene er kortest og nætterne længst.

Den 13. var mit stikord: Lys.
Men er der noget der er svær at gengive uden at fotografere en bunke sterinlys, noget der også ville være en meget let løsning hvor der springes over hvor gæret er lavest.

Så kom jeg i tanke om en ting: Vand og især i frossen tilstand.
Når der ligger sådan et tyndt hvidt lag på jorden, så virker natten knap så sort – det er lidt magisk.

Så hvad er mere oplagt at vise end et vandmolekyle.

DSC03429

Den 13. december er forsvundet under en varm dyne og den 14. december kom ud af det blå.
Denne dag har jeg så også brugt under dynen grundet grim omgang svimmelhed – jeg kan så konstatere at jeg ikke har været 100% på toppen da jeg tog til julefrokost.
For jeg har en gang før prøvet at have svimmelhed efter en fest og der var jeg hellere ikke på toppen inden.

Stikordet for den 14. december kan meget passende være kulde.
Det har ikke været varmt i dag, hvilket jeg i den grad har kunne mærke i min lille tændstiksæske, hvor den varme radiatoren kan tilbyde, på ingen måde kan varme rummet op.
Så selv nu hvor jeg sidder under dynen iført ekstra en ekstra trøje, så kan jeg mærke “kuldestrålingen” fra væggen.

I disse COP15 dage, så er det mest oplagte billede for ordet kulde være det molekyle som er på alles læber: Kuldioxid eller det som alle siger: CO2.

CO2 – opvarmning – klimaproblemer

Hvad har kulde og CO2 med hinanden at gøre kunne man spørge?
Spørger man FN, så en hel del, for her er budskabet ikke at det bliver koldere, men der imod varmere.
Hele dette klimaspørgsmål er i grunden meget komplekst, hvilket er svært at ridser op her i dette lille indlæg.
Forskning er nemlig ikke altid så simpel som det lyder.

DSC03432

Hvad skal jeg dog finde på som stikordet for den 15. december?
Stikordet i morgen er julemanden, og jeg har længe haft et motiv i hovedet – men det et der i disse dage kan være svært at komme i nærheden af pga. netoptopmødet og især demonstranterne, ellers har jeg en nødløsning oppe i ærmet.
Jeg kan røbe så meget at der er en lille smule politik indover.

Ingen kommentarer: