tirsdag den 5. maj 2009

De dovne danske studerende

Det er lidt det indtryk man får af politikerne og diverse kommisioners syn på danske studerende gang på gang.
Når man fra konservativ ungdom og konservative studerende af kommer med forslag, så bliver vores forslag anset som værende elitære og rabiate, ikke bare i de politiske rækker, men også ude i befolkningen hvis medierne får opsnappet vores forslag indenfor uddannelsesområdet.

Her på det seneste har man endnu en gang fokuseret på at danske unge er ældre når de er færdiguddannet, end så mange andre lande.
Fokus er gerne hver eneste gang på forsinkelser i uddannelsen og løsningsmodellerne er sjældent noget som vil virke motiverende.

Men hvad man ofte glemmer, når man ser på hvorfor danske unge er længere tid om uddannelse end andre unge ude i verden, så er det uddannelseslængden.
Uddannelseslængden er i den grad en af de varme kartofler, hvilket vi så fornylig ved at emnet blev bragt op i en anden sammenhæng.
For i Danmark findes der er bachelorgraden ikke rigtig anerkendt, man skal minimum have en cand.et-eller-andet i nakken og indenfor visse retninger er en phd-grad toppen af poppen.

Så når bachelorgraden anses som værende nul og niks, så er det klart at folk er det ældre når de kommer ud på arbejdsmarkedet, i forhold til andre lande hvor bachelor er det normale.
Men disse steder, så forsætter de der ønsker det på en kandidatgrad sideløbende med deres karriere.
Ofte formes kandidatgraden efter de opgaver der arbejdes med på den pågældende arbejdsplads, således at den ansatte/studerende får en uddannelse med et fagindhold som er relevant og brugbart.

Da denne løsningsmodel var oppe at vende i medierne fornylig, så lød der et ramaskrig fra nogle studentergrupper, fordi man anså denne løsningsmodel som værende en anledning for universiteterne til at vippe de studerende tidligt ud af universiteterne, for så uddannede man til erhvervslivet og kapitalen.
Denne sag døde temmelig hurtigt, selvom der var positive toner at høre fra både Ministerniveau, Rektorforeningen og erhvervslivet.

I dag kommer det igen indirekte frem: "Dovne danske studerende", denne gang er løsningsforslaget: Pisk pisk og pisk.

Beløn dem der starter hurtigt og bliver hurtigt færdigt, den første del er sådanset god nok - her har man allerede en belønning, idet man kan gange sit snit med en faktor 'y' og derfor står bedre, end de som venter et par år med uddannelsen.

Men løsningen denne omgang hedder: Beløn i SU'en, men hvordan er spørgsmålet så?
For en ting er at belønne de som starter hurtigt, er ikke så svært igen, men hvordan kan man belønne de som bliver hurtigt færdige med SU?
For når de er færdige har de ikke brug for SU mere.

Det kan undre mig at forslag fra KU og KS af, som går på at omlægge SU-systemet bliver haglet ned, når disse forslag ofte indeholder langt mere gulerod end pisk, fordi en stor del af os selv står i suppen kaldet: "videregående uddannelse" og vi derfor er nødt til at forholde os til, hvordan vi vil have det under vores egne forslag til SU-systemet.
Når der kommer langt mere uigennemtænkte forslag fra forskellige sider af, lige fra kommisioner til Cepos, forslag der ofte indeholder langt mere bureaukrati og mulighed for statskontrol, end det vi kommer med fra KU og KS' side af.

4 kommentarer:

PrincessClara sagde ...

Har du et link til nogle af de forslag til SU-reguleringer, som KU er kommet med? :)

Sacha sagde ...

Her er KU's:
http://www.konservativungdom.dk/holdninger-og-debat/politisk-program/uddannelsespolitik/

KS er forsat ikke så high-tec at vores program ligger på nettet, men vi læner os i samme retning som KU på SU-spørgsmålet.
:)

Det er forslag som i manges ører er temmelig ekstreme, men så sandelig også giver en del intern debat, fordi der også er folk internt som finder dem lettere ekstreme.
For KU's vedkommende er det et forslag, som ikke kan føres igennem her og nu, men via tilpasning over længere tid, sådan som vores samfund ser ud i dag.

PrincessClara sagde ...

Tak for link! Det glæder jeg mig til at se igennem :)

Sacha sagde ...

Så lidt :)
Selv om du nok ikke er enig, så vil du have et bedre udgangspunkt, den dag du møder en meget diskussionslysten KU'er ;)