torsdag den 1. oktober 2009

Green it is!

Jeg må indrømme at jeg har et ambivalent forhold til Greenpeace, for på den ene side får de ind imellem nogle positive ting mht. miljø op til overfladen, men jeg kan bare ikke helt med de knap som diplomatiske metoder, de bruger for at gøre opmærksom på en sag på.
Det mister de simpelthen point på hos mig, jeg er ikke så glad for "uopdragent barn metoderne".

Men jeg læste en lille interessant notits på beep.tv2's side.

Greenpeace undersøger løbende elektronikproducenterne for deres miljøvenlighed og udfra notitsen er jeg lidt overrasket.
Nintendo er klassens slemme dreng, mens Nokia er klassens absolutte duks uden at komme helt op at ringe.

Men som med alt andet, skal man lige kigge et niveau dybere og så begynder det at blive smånørdet.

Deres kriterier er overordnet set både den kemi der anvendes og så genanvendelse.

Jeg kunne ikke lade være med at kigge lidt nærmere på et par mærker som jeg selv har været forbi: Acer (min gamle bærbar), HP (mærket min netbook har), Apple (har overvejet dette mærke), SE (min nuværende mobil) og endelig Nokia (tidligere mobiltelefoner).

Jeg undrede mig over at Apple og HP lå så langt nede på listen, især Apple som har solgt deres bærbare som værende "grønne".

Ved skimningen af hvad der står om primært Apple og HP, så scorer de deres point på kemidelen, hvor de rent faktisk gør det godt.
Så den er god nok at Apple på det punkt er grønne.

Så Greenpeace liste er ikke helt så sort/hvid som deres diagram viser, men det giver en noget at tænke over og det er slet ikke uvæsentligt!

Ingen kommentarer: