onsdag den 28. oktober 2009

Hvem er bedst til at pudse glorier?

S og SF er ved at puste sig op og har gang i den helt store valgmaskine, her op til det kommende valg.
Linjerne er udstukket fra landsplan og partisoldaterne på lokalt plan spytter det ud.

Igen og igen hører jeg om den forfærdelige regering og hvordan de udsulter de stakkels børn, for de går i for dårlige skoler eller får færre skoler at gå på osv osv.
Alt dette er VK-regeringens skyld, selvfølgelig er det, det!

Eller også glemmer man lige det der hedder lokal prioritering ude i kommunerne, som ikke alle er ledet af en V eller K borgmester, der sidder faktisk en hel del S-borgmestre rundt omkring og man kan ikke se på børneområdet om det er en fra rød eller blå stue der er høvding.

Hele problemet med nedslidte skoler, nedslidte materialer og skolelukninger er altid et emne, som gerne bliver gjort rosenrøde i valgkampe eller slet ikke nævnt, for så kan man jo ikke klantres for noget vel?

I København har man valgt at renovere rundt omkring på skolerne de seneste år, men det er ikke gået stille for sig, for samtidigt med har man plastret skilte op på de pågældende skoler om at her har man gjort .... ting - sådanne skilte er ikke gratis og de penge de har brugt her, kunne være anvendt mere fornuftigt, således at naboskolen måske også kunne få gjort noget.

Så er der de andre nedslidte ting, de var også nedslidte i 90'erne i min skoletid, jeg husker de mange indslag i medierne om for gamle Europakort og dette var helt op til en gang i 98-99!
Det var selvfølgelig den borgerlige regerings skyld, nå nej - Statsministeren hed dengang Poul Nyrup Rasmussen og ville nok blive ked af, at blive kaldt borgerlig.

Skolelukninger, dette sker ikke kun i kommuner med borgerlig borgmester, faktisk har jeg hørt mere følelsesbetonede holdninger til at bibeholde små (dyre) skoler i kommuner med en Venstreborgmester, end jeg har hørt fra en Socialdemokratisk borgmester.

Humlen ved nedlæggelse af små skoler, er den gamle sang om at lokalsamfundet dør ud hvis skolen lukkes!
Her kløer jeg mig lige en gang i håret og spørger: "Hvorfor er der så ikke sket en tilvækst af børnefamilier til jeres område, nu hvor der er en skole?"

Små skoler er selvsagt noget dyrere at have kørende, for der skal være x antal lærere og de skal undervise i de x antal obligatoriske fag.
Det er logik for perlehøns at en lærer er dyrere at have rendende et sted hvor klassestørrelsen i snit er 10 end et sted hvor den er 15.

Nu har jeg selv gået på en skole med få elever, godt nok en privatskole, men en skole med få elever.
Faktisk gik jeg selv i den største af klasserne og i en del år den eneste klasse, som ikke var sammenlagt med klassen over/under.
Vi var hele 11-12 stykker i min klasse og klasserne der havde næstflest var på 7-8 elever!
Jeg føler ikke at jeg har fået en bedre undervisning ved at vi var så få.

Hvorfor renoverer man så ikke bare skolerne, kan man spørge sig selv om.
Nu kommer det, som jeg mener er den politiske sandhed gældende for hele spektret (hvad enten man tilhører rød eller blå stue)!
Der er hverken stemmer eller prestige i at renovere et toilet, eller et klasseværelse eller hvad det nu er der skal bruges penge på.

Det er da klart sjovere at poste penge i noget kultur, eller ældre da disse har stemmeret.

Så når jeg læser om socialdemokrater der hyler op om den dumme regering, så fristes jeg til at stikke dem en flaske med brasso og en pudseklud, for de kan starte med egen glorie først og til SF'erne: Hvorfor bankede I ikke Nyrup og Co i hovedet i 90'erne?

Eller handler det hele i bund og grund om, at man ikke vil anerkende at der er tale om kommunal prioriteringssag?
Skal pengene gå til Kultur eller til børn?

Ingen kommentarer: