tirsdag den 14. oktober 2008

Entropi

Entropi er nok det sejeste begreb indenfor kemiens verden, indenfor termodynamikken.

Entropi er et lidt difust begreb og ikke noget man direkte kan måle, som med Enthalpien.


Fordi Entropi er så difust, så lærte jeg en huskeregel i gymnasiet, således at jeg til enhver tid, kan forklare kort hvad entropi er.

Entropi er begrebet der fortæller om uordenen, huskereglen hertil er:
Når man bager en kage kommer der mere og mere uorden i tingene, jo mere man rører rundt i kagedejen, for æggene vil ikke pludselig ligge i for sig selv i skålen, ej hellere sukkeret, melet osv.
Ergo Entropi og entropiændringen bør derfor være positiv for at give mening.

Tilgengæld, så har jeg aldrig fundet nogen huskeregel til Enthalpien, for jeg kan aldrig huske hvilken enthalpiændring, som er den der bliver koldere og hvilken der bliver varmere.
Hvilket altid har irriteret mig.

Hvilket minder mig om at jeg i tidens løb har regnet en hel del termodynamik.

Ingen kommentarer: