fredag den 3. oktober 2008

På et tidspunkt skal man ud af glasboblen

På et tidspunkt vil man være færdig med studielivet og så skal der tages stilling til fagforening, a-kasse, pensionsopsparing og andet "voksent".

Hvilken fagforening skal man vælge, og skal man overhovedet melde sig hos en fagforening?
Jeg må indrømme at jeg står i et problem her, for der er faktisk tre akademikerfagforeninger som kunne være mulige for mig, men de har hver især deres hovedområde, der er tale om DM, DJØF og IDA.
Hvorfor disse tre muligheder?
Jo, med en tværfaglig uddannelse inden for naturvidenskab og samfundsvidenskab, kan jeg plottes ind alle tre steder, alt efter hvilket job jeg havner i, sådan rent umiddelbart.

Nogle kunne med politiske argumenter fortæller hvorfor fagforeninger er unødvendige, men hvis man skal sammenligne fagforeninger med noget, så er det forsikringer som indbo, ulykke osv.
Noget man tegner fordi man håber på ikke at få brug for det, fordi det let kan være dyrere at lade være.

Hvorfor A-kasse? Igen en forsikring som man håber ikke at få brug for, som nyslået kandidat, er dette ofte mere fornuftigt at melde sig ind i, hvis man da ikke har et job på hånden inden blækket på specialet er tørt.
Ellers så er der ingen penge på kontoen, hvis man ikke har arbejdet på andet end specialet.

Så er der pensionsopsparing er fornuftigt at tage stillig, især i disse år, hvor man ikke kan vide om der findes folkepension som man kender det i dag, med den demografiske udvikling vi har her i landet, så det er ikke sikkert at der findes folkepension for alle den dag om mange år jeg skulle få brug for det.
Igen, en forsikring.

Det er faktisk mange ting som man skal forsikre sig for, den dag man træder ud af glasboblen som kaldes: "Studentertilværelsen".

2 kommentarer:

The Chemist sagde ...

Nej nej!!! Lad mig beholde min glasboble!!!

Sacha sagde ...

Det er skræmmende Sophie.
Men det er desværre de barske realiteter :(