onsdag den 8. oktober 2008

Studie studie studie

Der er den kedelige ting ved statskundskabsfagene, at de gerne har en eller anden "tosset" opgave, som bliver udleveret i uge 41 med aflevering i uge 43.
Meget smart træk ikke?
Så har man en hel efterårsferie man kan bruge på at skrive på opgaven, fordi man alligevel ikke har andet at forberede og de studerende skulle nødigt kede sig.
Det sidste er en stærk subjektiv tolkning, vil jeg gerne stå ved.

Men nu ved jeg da hvad efterårsferien skal gå med, at den så havde stået i læsningens tegn i forvejen ændre nu ikke meget, så hvis man tror at efterårsferie er lig med ferie, så må man hellere korrigere ens verdensbillede.

I dag kom jeg desuden langt om længe til statistikdelen i mit metodefag, og jeg frygtede lidt at jeg ville være komplet blank, fordi jeg siden mit kursus "statistik for biologer" på 4. semester har bildt mig selv ind, at statistik fattede jeg absolut intet af, men lektionen i dag fik lige ændret mit syn på mig selv temmelig positivt.

For alt det regning af statistik i hånden dengang var ikke forgæves, for jeg var helt med fra start af og sad og nørklede med en figur i hånden som den måtte se ud, udfra data - som viste sig at holde stik med det fine diagram SPSS lavede.
Median, middelværdier, standardafvigelser, kofidensintervaller og kvantiler lå tilsyneladende lagret et sted på min indre harddisk.

Så alt arbejdet med at lave beregningerne i hånden i sin tid og al den teoretiske baggrund, har tilsyneladende ikke været helt spildt på mig.
Så nu er det ligefør at statistik ikke er så slemt igen, når computeren kan lave alt det grumme arbejde for en.

Når jeg sidder til disse timer i samfundsfag, så kan jeg ikke lade være med forsat at anskue tingene med en naturvidenskabers øjne, samtidigt kan det ærgre mig at jeg i mit statistikkursus i sin tid ikke havde et lille hjørne metode, et område der i mine øjne på visse punkter kan anskues som statistik i praksis.
Jeg har faktisk via metode fundet et par fejl i min bacheloropgave, da min bacheloropgave havde en flig af et casestudie.
Men det er rart at have metodefaget, for det kan meget vel tænkes at jeg kan bruge noget af det i min specialeproces.
Det er jo ikke så skidt igen.

Apropos studie, så fangede mine øjne en bog i studenterboghandlen i dag, en fagbog for miljøkemi som jeg godt gad sætte mine små fingre på og så var der de to periodiske systemer på væggen bag disken, som jeg godt gad eje, bare en af dem.

Nørdet, meget nørdet.

Ingen kommentarer: