fredag den 12. december 2008

12. december: Appelsinerne faldt nok i hans turban!

Ascorbinsyre kender vi alle og bliver gerne fremhævet som meget vigtig kilde for mennesker.
De fleste tænker nok: Ascorbin-hvad-for-en-syre?
Men hvis jeg siger Vitamin C, så begynder en lille klokke vel nok at ringe hos de fleste.


Hvem har ikke hørt om fortællingerne om søfarerne i gamle dage som fik skørbug, fordi der ikke var frisk frugt og grønt på de lange togter.
Skørbugen opstod fordi søfolkene manglede C-vitamin, i dag er skørbug knap så normalt på vore breddegrader, da vi kan hente forsyninger af frisk frugt og grønt hele året og skulle det ikke være nok, så skal medicinalbranchen nok hjælpe os med vitaminpiller.
C-vitamin er et omdiskuteret, for man har ikke viden om det er supergodt for os mennesker og om det kan holde farlige sygdomme fra døren såsom kræft, eller om det vitterlig er en forkølelsesbekæmper som skrønerne siger.
Jeg har intet kunne finde på det sidste.

Men jeg synes den skulle med, da jeg er lidt fascineret af stukturen af ascorbinsyre/Vitamin-C.
Den er ikke plan og det er ikke ligegyldigt hvordan tingene sidder i forhold til hinanden.
Det indikerer den fede streg til O'et og den stiplede linje til den ene OH-gruppe.

Det er sådan noget der gør kemi sjovt, at det ikke er ligegyldigt hvordan man vender og drejer tingene, som en lille teaser så kan jeg fortælle at sådan en forbindelse gemmer sig bag en kommende låge.

Ingen kommentarer: