tirsdag den 2. december 2008

2. december: En duft af marcipan


Jeg lagde i går blødt ud, for at undgå alt for sort snak.
Så idag hopper vi lidt ind i kemiens verden og nærmere bestemt, den organiske kemiske verden.
Da vi befinder os i konfekttidens højtid, så er det meget nærliggende at gribe fat i marcipan, eller rettere duften af marcipan.

Benzaldehyd har denne meget karakteristiske duft af marcipan, dette stof var faktisk det første organiske stof jeg fik æren af at lege med tilbage på 2. semester, hvor vi via forskellige metoder, skulle undersøge hvad vores stof var for noget.
Hvilket endte med at jeg googlede marcipanduft efter at have fundet ud af, at stoffet indeholdte en aromat.
Aromat henviser til den sekskantede ring med dobbeltbindinger, og så gik der ikke længe inde jeg havde en klar idé om stoffet og derefter galt det ”bare” om for mig at eftervise at jeg havde ret.

Nu er jeg af nysgerrig natur, så selvfølgelig har jeg googlet lidt mere på emnet, end det som jeg havde i errindringen og her er hvad jeg fandt:

Tilbage omkring 1817 blev der i Berlin lavet eksperimenter med bitre mandler, hvor professor H.A. Vogel knuste mandlerne og blandede det med vand, hvorefter han destillerede blandingen, hvorved han endte ud med en tofaset blanding af vand og olie.
Olien navngav han bittermandelolie.Han opdagede tillige at ved at udsætte væsken for kraftigt lys, så blev krystalliserede stoffet.
Flere år senere opdagede man at det krystallinske stof var Benzoesyre.

Ovenstående kan eftervises i dag ved lidt lettere metoder, idet et par dråber bittermandelolie (benzaldehyd) hældes på en glasplade, på en tændt overheadprojektor.
Efter få minutter vil der dannes et fast stof, efter en times tid vil stoffet være omdannet til et krystallinsk hvid stof (benzoesyre).

Kilde: Bostrup, O. 2004. Bittermandelolie. Dansk Kemi 85(5):46
Ønsker du at læse kilden selv så findes den her:
Bittermandelolie

Ingen kommentarer: