tirsdag den 16. december 2008

16. december: Dejlig er den himmelblå

Jeg ved ikke om jeg har skrevet det før, eller også har jeg flere gange overvejet at skrive dette.
Det lå ikke ligefre i kortene da jeg startede på uni at jeg skulle farve min uddannelse hen i den miljømæssige afdeling.
Mine valgfag i gymnasiet var dengang: Kemi A, mat A og samf B og den gang så fik jeg knopper hvis nogen sagde miljø til mig, for miljø var for mig dengang lig med gummistøvler og mudder.

Så simpelt kan det siges.

På fjerde semester skulle jeg have miljøkemi og ærlig talt, så var min indstilling til dette fag ikke særlig positivt, så slet ikke frem til det.
Men da faget så var der, så skete der noget for det var slet ikke så ringe igen.
Da vi så kom til laboratoriedelen så skete der for alvor noget, for vi fik lov til at "lege" med prøver som vores undervisers specialestuderende arbejdede med.
Så det at stå med noget brugbart i hænderne, fik ændret mit syn på tingene.
Samme semeste havde jeg et projektfag, hvor mig og min makker skulle lave et simpelt arkæokemiforsøg.
Et projekt som vi endda blev tilbudt at publicere, noget der desværre ikke skete da jeg ikke havde tit til at grifle artiklen sammen.


Når man siger atmosfæren, så er det ikke en lille bitte simpel ting, kort fortalt når man har et fag som hedder atmosfærerkemi og dette dække alligevel en del emner, så bliver man klar over at det ikke er simpelt.

Atmosfæren er ikke en stor ens masse, der er forskellige temperaturer og tryk som man stiger op igennem atmosfæren og dette giver forskellige reaktionsbetingelser.

Der findes mange spændende reaktioner i atmosfæren, alt for mange til at de kan nævnes her.

Atmosfæren spiller også en stor rolle når vi som mennesker udleder ting ud i luften, for det vi lukker ud hen over den geografiske plet som vi kalder Danmark, tingene spredes ud.
Hvilket man tydeligt så efter katastrofen ved Tjernobyl, hvor man også målte radioaktivt nedfald henover samernes områder.
Hvilket gav den konsekvens at rensdyrkød ikke må eksporteres fordi det er forurenet.

Af nyere viden af atmosfærekemisk relevans, kan man tale om kviksølvforurening.
Et område jeg havde fornøjelsen at skrive BA om.
Kviksølv er noget skidt rent ud sagt, stoffet er flydende ved stuetemperatur men dets fordampningspunkt ligger ikke meget over, så ved stuetemperatur har man allerede en lille fordampning.

Når vi så udleder kviksølv via luften, så har det en påvirkning i de aktiske egne, da man har målt at IQ'en hos den grønlandske befolkning er faldende, hvilket man tilskriver kviksølv.
Kviksølv er bioakummulerende og da mennesket er øverst i fødekæden, så kan mennesket optage meget kviksølv.

Så er der hele smøren om kuldioxid og alle de meninger der er om dette, er det godt eller er det skidt.
Noget der lige så meget er et politisk projekt som det er et naturvidenskabeligt projekt.

Det er så en af de ting som gør miljøområdet spændende, for sådan en som mig som er et politisk dyr (indrømmet, jeg har en mening om politik), men da miljø er mit fagområde så har jeg ingen officiel holding til miljø og dette er af hensyn til mig selv og mine eventuelle fremtidige arbejdsgivere.

Hvis man er lidt nysgerrig på det miljømæssige, så kan jeg kun anbefale at man kigger for DMU (Danmarks Miljø Undersøgelser), der kommer der en del interessant ud med jævne mellemrum.

Ingen kommentarer: