mandag den 26. januar 2009

Je' v' hjæm t' O'n'se

Det er ikke nemt at komme ude fra den fynske muld af og ind til det Storkøbenhavnske, jo jo - Storkøbenhavn, den er god nok.
Jeg har de sidste knap 5 år været vant til at jernhesten aka havelågen har været det bedste transportmiddel i den Odenseanske trafik, især i myldretiden, fremfor den kollektive trafik.
Der er ikke længere fra den ene ende af byen til den anden, end en doven hund som mig har kunne tage cyklen (doven hund, fordi det er hurtigere på cykel end med bussen).

Nu har jeg så fundet mig en sardindåse, må finde et andet ord i det min (snart) tidligere lejlighed blev omtalt som sardindåsen, og den kommende bolig er endnu mindre.
Tilbage til "sardindåsen, som burde hedde noget andet", for den ligger et stykke væk fra uni, jeg krakkede det til omkring 15km, væsentligt mere end de 1500m som jeg har været vant til, faktisk 10 gange så meget.
Lidt skarp her til aften?!

Så jeg har tjekket priser på billetter, klippekort, periodekort og SU-kort til S-toget.
Hvis jeg ikke havde en veninde som er godt kendt med S-toget og hele zonesystemet, så ville jeg da være lidt lost.
For det zonekort der er over hovedstadsområdet plus opland er ikke helt logisk, for en lille fynbo som mig.
Men jeg har fundet ud af antallet af zoner, fair nok.
Nu kommer så næste trin i processen, hvad skal jeg købe?
Enkelt billet er indiskutabelt - det koster det dobbelt af et klip på klippekortet!

Så er der SU-kortet og periodekortet, SU-kortet må jeg sandsynligvis springe over her den første måned, adressen i toppen er den fynske adresse.
Så er der periodekortet tilbage, som jeg skal håbe på at jeg når at få fat på - det er "kun" 100kr dyrere end SU-kortet.

Hvis jeg ikke når det, så må jeg købe et klippekort og så få fat på et periodekort inde i København, på turen hjem mandag.
Det kan blive en meget dyr mandag.

Jeg glæder mig til udfordringerne, selvom den fynske muld godt nok trækker temmelig kraftigt i mig lige nu.

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Velkommen til København. Du skal nok blive super glad for at bo her :D

Paulsen sagde ...

Trækker det mere end pandekager kan gøre?

Thea

Sacha sagde ...

@ Kathrine.
Takker, jeg håber at det går :D

@ vyRog.
Ikke drille, og pandekager er altid godt!

ProletarSuperstar sagde ...

Jeg vil hjertens gerne bytte!
Som kbh'er føler jeg mig til tider helt forkert herovre, og så savner jeg en større by..

Sacha sagde ...

@ ProletarSuperstar.

Det er nok et stik af det ukendte, som et øjeblik får mig til at ville beholde rødderne i den fynske muld.

Alt i alt så er Danmark ikke større end, at det højst tager et par timer i tog, alt efter hvor forsinkede dsb er, at komme på visit på fyn.