fredag den 26. juni 2009

Mediernes dagsorden

Er dårlig presse altid bedre end ingen presse?

Ja, det spørgsmål stiller jeg mig selv lige for øjeblikket, da en debat på KU's åbne forum første endte i på en af de landsdækkende avisers netudgave, inklusiv et link til selve tråden på KU's forum.
Det medførte en øget trafik af ikke konservative/KU'ere som ytrede deres mening om forslaget også ytringer i den mindre konstruktive genre.

Nogle fra KU valgte så at gå i Tv2 Nyhederne og her kom et mudret svar ud, sandsynligvis grundet sammenklipningen af indslaget og nu er fanden da først løs, for hvor mange ude i befolkningen tror at det er KU's generelle holdning og ikke kun et udtryk for en holdning fra en mindre gruppe af KU'ere.
Det er næppe et fåtal!

Når man på et offentligt tilgængeligt forum debatterer et forslag, som er meget ømtåleligt og samtidigt ikke er den officielle holdning for organisationen, så gør man det klart og tydeligt for offentligheden, når det når medierne at den pågældende holdning IKKE er den officielle holdning, således at det er sværest muligt for det pågældende medie at klippe en anden historie ud af interviewet - fordi meldingen er temmelig entydig og umulig at tolke på anden måde.

Det er ulempen ved at have et åbent forum, hvor alle kan deltage i debatten og starte debatter.

Jeg mener dermed ikke at man skal forbyde sådanne debatter eller tie dem ihjel, for der skal være plads til at debattere sådanne ting, men man skal være meget obs på hvilket signal man kan komme til at sende, når man ender på tv.

Hvis man endelig vil fortælle at der er tale om en åben debat med højt til loftet, så sker det ved en pressemeddelelse ikke i et indslag på tv.

Jeg ønsker ikke at ynke KU, for de er næppe de eneste som medierne har fået fordrejet en historie om i tidens løb.

Men jeg kan rundt om på nettet og i andre medier fornemme fordommen om KU som en samlet enhed værende: Uniformselskende fascistiske rich kids, en fordom som der er blevet brugt krudt på at få manet ned, men når sådan en historie dukker op, så får den desværre visse folks fordomme bekræftet.

Hvilket rammer et KU-medlem som jeg og rigtig mange andre, som tit har skulle forsvare det at være KU'er og konservativ.
Fordommen rammer sågar KU's søsterorganisation KS (Konservative Studerende) hvor vi endnu en gang kan få lov til at fortælle at KU og KS ikke er det samme.

Jeg skammer mig ikke over folks holdning, den har de ret til, men jeg krummer tæer når man ikke lige overvejer hvilke konsekvenser en optræden i medierne gør, netop fordi medierne gerne flikker tingene sammen som det passer dem.

Ingen kommentarer: