tirsdag den 3. november 2009

Har du et budget eller er du grydeklar til Luksusfælden?

Her til aften så jeg ugens udgave af Luksusfælden på tv3 og hold da op!
For første gang blev jeg decideret chokeret over den medvirkende familie, og det skyldtes at denne familie for det første brugte 11.000kr på mad i gennemsnit om måneden og det er en familie med far, mor, et lille barn og et skolebarn, plus to mindre weekendbørn.
Så det er et svimlende beløb der ryger på mad.
Det var ikke det eneste jeg undrede mig over allermest, det som jeg blev mest chokeret over var deres holdning til betaling af huslejen - hvis tingene ikke lige kunne løbe rundt, så betalte kommunen.
Alt i alt havde de så meget rod i økonomien, at de brugte 20.000kr mere om måneden end de fik ind på deres konto.

Jeg forstår vitterligt ikke hvordan man kan have så lidt styr på ens privatøkonomi, jeg forventer ikke at man skal have et budget delt ind i 100 forskellige "kasser", men blot at man har en idé om hvad man får ind, hvad man har af faste udgifter , således at man har en idé om hvor meget man har til råde hver måned til mad, sjov og ballade.

Men jeg er ganske udmærket klar over, at ikke alle synes at et budgetskema er en selvfølge og slet ikke et budgetskema der er udspecificeret.

Men det er nu fedt at vide hvor meget der er til råde hver måned og rart at kunne tænke lidt længere frem, så hele indkomsten ikke er væk allerede den 3. i måneden.

Ingen kommentarer: