mandag den 9. november 2009

Musikken til fejringen af denne særlige dag.

På denne dag for 20 år siden, skete der noget der blev enden på Sovjetunionen og mindst lige så væsentligt enden på den Kolde Krig mellem USA og Sovjet.

Selvom jeg blot var syv år i 1989 på denne dag, så husker jeg billederne i tv af glade mennesker på muren og foran muren, kan ikke huske om det var samme aften at der også blev vist tv-billeder af mennesker med redskaber i hænderne der slår hul i muren, men det er disse glimt der står stærkt i min hukommelse.

Måske kan jeg huske denne begivenhed fordi jeg i en af de forgående somre, om det var i 87, 88 eller om det var så sent som i 89 (mener dog det var i 87 grundet fraværet af min søster i mindet, da hun først kom til i 88).
Men jeg kan altså huske at vi kører ned igennem Tyskland, hvor vi på et tidspunkt kører forholdsvis tæt på grænsen mellem Øst og Vesttyskland, for jeg husker at ud af vinduet kan jeg se noget hegn - et stort hegn der sådan "kravler" henover en højderyg.

Hvilket jeg har undret mig over hvorfor dette store hegn gjorde dette.
Mine forældre har så på bedste vis forklaret lille mig hvad det var for noget.
Senere har jeg talt med dem omkring denne oplevelse, hvor det er forklaret dybere hvad det var jeg dengang så.

Så hvad er mere nærliggende end at denne mandags sang er "I know him so well" fra Musicalen Chess, som bekendt handler om en skakmatch der finder sted under den kolde krig.

Ingen kommentarer: