onsdag den 15. april 2009

En smule naivt?

Påskefrokoster her i landet er gerne lig med øl og snaps.

På bordet jeg sad ved, var der selvfølgelig også en snapseflaske og pludselig fanger mit øje noget nyt ved flasken, et piktogram af gravid kvinde med en streg over.

Det er næsten ikke til at gætte hvad det betyder, men så er det jeg tænker hvor naiv er man lige, når man trykker et piktogram af en gravid kvinde på en flaske snaps?
Er der virkelig nogle der er så naive, at de tror at det vil gøre den helt store forskel?

At kvinden som ikke mener at alkohol skader, ved synet af dette piktogram vil se lyset og tænke: "Guuuuud, er det virkelig rigtigt at jeg ikke må drikke alkohol, så må jeg jo hellere sætte glasset fra mig."



De fleste i dette land bør på et eller andet tidspunkt have hørt om sundhedsstyrelsens anbefalinger angående alkohol, og senest har de indledt en kampagne specifik rettet mod kvinder i den fødedygtige alder, som går rundt med babyprojektet i tankerne.

Dette piktogram er i mine øjne dybt latterligt og rykker næppe så meget som en millimeter ved folks holdning til alkohol.

Med gravide og alkohol er som gravide og tobak, man vil altid kunne finde mange som siger: Min mor/moster/faster/mormor/farmor nød alkohol/tobak og børnene tog ikke skade af det.


Men okay, jeg og min sidemand (kvinde) fik et billigt grin over piktogrammet på flasken.

Ingen kommentarer: