fredag den 17. april 2009

Bruxelles er meget langt væk

Her til morgen vågnede jeg op til følgende nyhed: Meget ringe interesse for EU

På den ene side så undre det min ikke, at interessen for EU er meget lav blandt den danske befolkning, for det er ikke meget vi hører til EU, andet end...
Ja, hvad hører vi om EU?
Der har været tale om en EU-afstemning som blev skrottet i Danmark, fordi Irerne stemte nej, at EU skulle gå i en retning mod en præsident og så er der lige dommen fra sidste sommer.

Men EU er mere end det, EU udarbejdede miljødirektivet REACH, som har været et af deres største projekter indenfor de sidste store år, da det har en betydning for industrien i Europa og dermed også forbrugerne.
Det lyder meget luftigt.
Af mere håndgribelige ting for den almene dansker, så er der mobiltelefonaftalen, så fik ensartet priserne for opkald indenfor EU.

Men der hvor jeg alligevel bliver overrasket, det er over hvor få der ved at der valg til parlamentet den 7.juni, for ifølge artiklen ved kun hver 6. at der valg denne dag.
Måske overrasker det mig, fordi jeg er politisk aktiv og derfor har hørt en masse om EU, både til konferencer, parlamentsbesøg og almindelige debatter.

EU har en stor indvirkning på Danmark, om vi kan lide det eller ej, for hvor mange er klar over at omkring 70% af de lovforslag der ryger igennem det danske Folketing er EU-forslag der skal stemmes ind i den danske lovgivning?
Det er alligevel en pæn slat og lidt vildt.

Når vi nu har valg om godt halvanden måned, så er det passende at reklamere for en af kandidaterne, på min bloglister har jeg Mette Abildgaard, som er en af de konservative EP-kandidater.

Her er det mulighed for at blive lidt klogere på hvad hun vil i EU.

Tilsidst er der kun at sige, husk nu at stemme søndag den 7. juni, en blank stemme er bedre end at blive hjemme i sofaen, på den måde har du luftet din holdning.

Ingen kommentarer: