fredag den 30. april 2010

Dagens (måske) naive tro på jurister...

Jeg var Store Bededag til konfirmation, hvor konfirmanden igen igen blev rost for sin ærlighed og retfærdighedssans - hvilket jo er ganske positive egenskaber og det har jeg stor respekt for.
Men jeg kunne ikke lade være med at trække på smilebåndet da en af talerne sagde noget i stil med følgende i sin tale: "Med din ærlighed og retfærdighedssans ser jeg dig en dag ud i fremtiden som menneskerettighedsforkæmper, så jurist kunne være en vej du kunne gå."

Det skurrede lidt i mine øre det med ærlighed, retfærdighed og jurist i samme åndedrag.

For jurister er sgutte mere hellige end så mange andre mennesker, for er der nogle mennesker der er gode til at udnytte de små (og store) huller, så er det juristerne.
For den jurist der gør noget godt for en part, vil gøre noget skidt for en anden part og alt efter hvilke briller man tager på, så kan begge parter være den gode part, det afhænger helt og holdent af tolkning og eventuelle tidligere lignende sager.

Måske var det også ordet menneskerettighedsforkæmper jeg smilede lidt af, for det har lidt en lille klang af naivitet over sig i mine ører.
Måske er det min overbevisning om at man kan tvinge hesten hen til truget, men man kan ikke tvinge den til at drikke af det, der trigger her?
Måske har jeg bare ikke set lyset.

4 kommentarer:

Bloggalicious sagde ...

Enig! Kender flere unge jurister og de er dejlige mennesker privat, men gad nok ikke møde dem i en retssal, hvor det bare gælder om at vinde på petitesser og huller i lovgivningen.

Sacha sagde ...

Jeg har intet i mod jurister, hverken på det ene eller andet plan.

Jeg kan bare ikke undlade at smile og tænke hvor sødt, når et hverv romantiseres.

Chaos sagde ...

Man må godt mobbe jurister.. de beder jo selv om det.. hahaha... :D

Sacha sagde ...

:D

Jeg tror ikke jeg har drillet en jurist endnu, de har brugt alt skytset mod dem selv først.
:D

Det er sjovere at drille humanister og journalister :D