tirsdag den 27. april 2010

På renden af frustration - hvem prøver jeg at nare? Jeg er frustreret!

Jeg burde ikke være her (bloggen/indernæddæd).
Jeg burde ikke tænke på hvad der er det letteste aftensmad er (det må helst ikke kræve min tilstedeværelse mere end 5 minutter - okay 10 minutter, men så har jeg også strukket den rigeligt).

Og her forsætter jeg så min frustrerede overspringshandling (stop så! Stop så!!)
Damn it, mine frustrede tanker har taget magten over fingrene, så må hellere adlyde.

Sagen er den at jeg har analyseret mine data (for Gud ved hvilken gang) og da jeg har nogle data der ikke helt opfører sig eksemplarisk, så endte jeg ud i at køre et kunstigt spektrum.

I dette kunstige spektrum får man oplysninger om overlap mellem to meget ens og dog alligevel forskellige forbindelser.
En kemiker der har haft spektroskopi ved at methan ikke kun kan skrives som CH4, det kan også skrives som eksempelvis CH3D - hvor D står for deuterium altså et tungere hydrogen.
Denne forskel kan udnyttes i kemiens verden, da deres måde at bevæge sig på og således vil man, hvis man er heldig og leger lidt Sherlock Holmes, så kan man finde lige præcis det eller de steder i spektret hvor de opfører sig forskelligt og derfor ikke overlapper.

Er I klar over hvor svært det er at prøve at forklare noget temmelig nørdet kemi, på et hverdagssprog?

Så dette lille område hvor de ikke overlapper, der kigger jeg i spektret nu og det sker i området: 2991 - 2975cm-1 (reciprokcentimeter) og kemikeren vil vide at det er et meget meget lille område i spektret.

Jeg starter ud med at kigge på en enkelt dags data, for at se om de ser markant anderledes ud end når data analyseret i området 2980-2860cm-1.


Så lige nu ved jeg ikke rigtigt hvad jeg skal håbe på, for er der markant forskel og mine data forbedres i det lille vindue, så er det en vink med en vognstang om at det kunne være en rigtig god idé at analysere alle datasæt i dette område og omvendt hvis det ikke ændre på udbyttet - så står jeg med nogle data der ikke rigtig kan forklares.

Jeg føler mig SÅ heldig lige nu...

1 kommentar:

Paulsen sagde ...

Det lykkedes ikke at forklare det helt på dansk :S

Jeg håber du får styr på det, selvom :ae: Vist er hvad du skal have :)