tirsdag den 6. april 2010

Hvordan beskriver man smerte?

Nej, det er ikke girliegirls “hjerte rimer på smerte”, der er tale om her.

OBS! TABUEMNE BEHANDLES HEREFTER, LÆS KUN VIDERE HVIS DU KAN TÅLE AT LÆSE OM DET IKKE SÅ LYSERØDE KVINDE(UNDER)LIV.


Jeg mener det ærligt hvordan beskriver man smerte og hvordan beskriver man følelsen af smerter fra helvede?
Smerten jeg her taler om er menstruationssmerter, noget som de fleste kvinder på en eller anden måde oplever.
Nogle slipper billigt, mens andre nærmest ligger og vrider sig af smerte og nogle vrider sig af smerte mens de er doped af stærkt smertestillende medikamenter.

Menstruation er lidt et tabuemne man helst ikke taler om og smerterne skal man slet ikke nævne ude i (det fysisk) offentlige rum.

Nogle kvinder mødes endda med mistro og et klap på kinden når de møder deres læge, fordi vedkommende ikke tror på at de er så plaget af stærke smerter.

Hvorfor rive dette tabubelagte emne frem af skuffen?
Jo, jeg er en af de kvinder der er så heldig at jeg lider under kraftige menstruationssmerter, dog kun indenfor de første 24 timer, de varer dog ikke 24 timer men et sted mellem 4 og 12 timer.

Nu har jeg prøvet at stå i lejren med kvinder med svage – nærmest ingen smerter, noget jeg prøvede da jeg var i starten af 20’erne, hvilket var de første år efter mit indre hormonsystem igen var i balance, efter et hurtigt vægttab der medførte at mens forsvandt i 1½ år – trust me, you will miss you periods if you loose it!

Men efter et par år vendte de kraftige smerter tilbage igen, kraftige smerter som jeg også led under i teenageårene, men dengang kunne jeg ikke sætte ord på den forbandede smerte, noget jeg hellere ikke har kunne her de seneste par år, lige ind til tanken slog mig i morges.

Smerten følels som en kraftig influenza, sådan en der gør dig slap i hele kroppen, giver dig lede mavekramper, kvalme på grænsen til nu-kalder-jeg-på-ulrik, svedeture og fryseture på en og samme tid, en hyper følsom lugtesans og ikke mindst et ansigt så  blegt som en melorm.
Sådan føles smerten her og så er det vidst ganske forståeligt at jeg er sengeliggende sådan en dag og på ingen måder arbejdsdygtig.

Jeg er så ikke den eneste der har det så slemt, jeg har både mødt og hørt om kvinder som har eller har haft det værre end det og jeg ville ikke bytte med dem, for mit kan klares med to smertestillende tabeletter når smerten er lige omkring toppen, tager jeg dem før hjælper de ikke, tager jeg dem efter – well så er det ligesom forsent.

Så har man lavet undersøgelser der viser at kvinder i snit har flere sygedage end mænd og det er vidst ikke svært at finde svaret i nogle af disse sygedage.

Selvfølgelig er det klamt at tale om blod, væv og smerte omkring de nedre dele, det harmonerer ikke med alle de lyserøde billeder der ellers bruges til at omtale kvinders underliv på poetisk vis.

Hvad er det der gør at nogle nærmest ingen smerter har og andre lider, hvor meget spiller disse smerter ind på det øgede salg til pre-teen og andre ikke sexuelt aktive piger/kvinder?

DSC04193

Dette er hvad der får mig igennem smerterne fra helvede, tre ud af fire dele harmonerer bare ikke så godt med mit vægttabsønske, men når det er det eneste jeg kan få ned når smerterne fra helvede viser sig, så overgiver jeg mig til kaloriernes vold.
I øvrigt så oplever jeg at chokolade er mildt smertestilllende, så har brugt det i flere år i kombination med smertestillende piller.
På et tidspunkt læste jeg til min glæde at forskere har fundet ud at at det rent faktisk er mildt smertestillende, hvilket beviste over for mig at min egen mavefornemmelse ikke var så skæv igen.

Så i dag gjorde det ikke så meget at apparaturet i lab ikke fungerer, for jeg ville alligevel ikke kunne arbejde.
Kald det held i uheld.

7 kommentarer:

Paulsen sagde ...

P-piller.. De HAR en effekt og det er formentligt sundere end din pillecocktails ;)

Sacha sagde ...

Hormonpåvirkning kontra ingen hormonpåvirkning.

;)

Og det er svært at indtage en pillecocktail med kun en enkelt smertestillende pille om måneden, jeg troede du havde haft lidt kemi ;)

Chaos sagde ...

Jeg gider ikke p-piller. Ipren virker meget bedre.

Og nu bliver jeg lige ekstra hyggelig her.. hehe

Det føles som roskildesyge, feber og som at blive sparket ind på lænden. Det er super hyggeligt!

Hazel sagde ...

Genkender det her, og yes, Ipren er vores ven :) Heldigvis har det ikke været så slemt for mig de seneste par gange. Et par gange har jeg tænkt "argh, det bliver nok ikke så slemt denne her gang, jeg positiv-tænker mig igennem det" - med det resultat, at jeg så var ved at besvime på gader, stræder og metrostationer. Not to be recommended.

Anyway, ville egentlig bare sige, at dit indlæg fik mig til at tænke på denne reklame: http://www.youtube.com/watch?v=lpypeLL1dAs

Paulsen sagde ...

Tjae, så brokker man sig jo også over et issue, som rent faktisk kan løses..

Sacha sagde ...

Det er så ikke alle at almindelige smertestillende hjælper på, og nogle har forsat slemme smerter selvom de er doped af morfin.

Så det er et reelt problem for nogle kvinder.

Louise sagde ...

Som yngre havde jeg så stærke menstruationssmerter, at ingen smertestillende midler hjalp - der var ikke andet at gøre end at fortrække til sofaen og lade tårene trille i de timer, det stod på.

Som 17-årig begyndte jeg så på p-piller, hvorefter smerterne heldigvis forsvandt.

Nu - 10 år efter - er jeg stoppet med p-piller, og troede at jeg da naturligvis måtte være vokset fra smerterne... men nej, uheldigvis er de tilbage. Dog er de ikke nær så kraftige som tidligere - de fosvinder ikke med smertestillende midler, men de bliver til at holde ud.