søndag den 18. april 2010

Fire! Fire!! FIRE!

Sådan hørte man mig råbe lørdag først på eftermiddagen under den fælles køkkenrengøring.

For køkkenets elkedel havde pludselige et orange lys inden i, hvilket den ikke burde have.

Resolut hev jeg stikket fra stikkontakten og løb igennem køkkenet råbene: Fire! Fire! FIRE! for at få plads til at komme udenfor med kedlen.

Der stod den så og kølede af.
Kedlen havde vi kun haft i en måned, og under samme rengøring opdagede en af de andre piger at den ikke lod sig slå fra når den skulle - ergo en indre fejl.

Jeg fik efter følgende at vide, at det var godt at jeg handlede for de andre ville ikke have handlet lige så hurtigt, fordi de ikke var sikker på hvad de skulle gøre.

Hvordan håndterer man egentlig forskellige typer af brande?
Jeg har godt nok haft et mindre kursus indenfor brandhåndtering i forbindelse med mit studie - et kursus der skulle deltages i inden man måtte komme i lab.

Men ellers er jeg smårusten på den front, det eneste jeg kan huske er at vand kun i visse tilfælde er en mulighed, ellers skal ilden kvæles.

4 kommentarer:

Paulsen sagde ...

Det var ellers et fantastisk kursus i sikkerhed på SDU. Specielt delen med hvor vigtigt det var med stinkskabe etc., at de skulle stå tændt og ubrugte i 24 timer før service og sådan. Første dag i kemilab lærte vi så at slå udsugningen fra og det skulle vi gøre, når vi gik hjem :D

På brandkurset lærte vi, at man ikke måtte slukke mennesker med pulver. Og at mennesker, modsat en brændende væk slukkes oppefra og ned for at redde ansigtet. Ikke ligefrem nyheder for mig, men god ting at sætte på plads.

God du opdagede elkogeren før I havde forladt køkkenet :S

T

Sacha sagde ...

Sikkerhedskurset var fantastisk - 0 ects men alligevel obligatorisk.

Jeg husker bedst lektionen i ikke at bruge skåret glasudstyr - hvilket blev ignoreret i lab, der skulle det være meget skåret før det blev kasseret.

Husker ikke at have hørt om det med stinkskabene, men det kan måske skyldes at der var kommet splinternye stinkskabe inden din årgang startede - mon de har været lidt ømme om dem? :D

Vi blev briefet om hvordan man skulle forholde sig med ild i lab.

Paulsen sagde ...

Lyder skidt, at de skulle være nye.. Det jeg stod ved i 2. kvartal var defekt. Der gik under 10 s fra man åbnede det så meget op, at ens hænder kunne komme ind til det begyndte at bippe.. Det var ret trættende i længden. Men så lærte man jo at slå dem fra :P

Eller.. Defekt og defekt, lettere hypersensitivt var måske mere ordet.

Sacha sagde ...

Jeps de var nye, der var store problemer med visse af de nye stinkskabe da de ikke sugede som de skulle og andre hylede uden grund.

Der var tekniker på gentagne gange det efterår.