mandag den 21. september 2009

Mig og Anders eller er det ikke snarere: Jeg er Anders?

Nogle gange får jeg den tanke at mit navn må være Anders og jeg har adresse på Paradisæblevej i Andeby.
For nøj, hvor kan jeg rode mig ud i uheld, både de 99% selvforskyldte (der trigges af noget) og så de der 1% selvforskyldte ting (hvor jeg så trigger det).

Jeg får gerne prøvet alle systemets huller, fejler, mangler og hvad der ellers måtte være og når det ikke er systemet, så min egen tålmodighed samt stædighed der kommer på prøve.

Jeg har en fantastisk evne til at ryge ind i problemer på uddannelsesområdet, først skiftet fra et-faglig til to-faglig over to fakulteter og de problemer det har givet på studieplanen og senere eksamensbeviset, nå ja og denne del har jeg forsat bøvl med viser det sig.

Så er der dispensationsansøgninger til reeksamener, man skulle tro at har man prøvet det en gang, så kender man proceduren til næste gang.
Nej da, for skifter man uddannelsessted, mens man har sådan en ting ufrivilligt hængende over hovedet, så kokser det fuldstændigt for dem.
For så ved ingen hvordan de skal forholde sig til tingene!
Her planlægger jeg så at sende en mail til studieniveau, for det kan ske at man har større viden omkring tingene på dette niveau end højere oppe i systemet.

Så er der problemet når man søger om optagelse et andet sted på et skævt tidspunkt (læs senere end første semester), så går der også ged i den, svaret på sådan en sag, får man kun hvis man rykker for det temmelig mange gange og svaret kommer først, når der bliver ansat en ny sekretær på kontoret, som rydder op i indbakken af ansøgninger (tilsyneladende).

SU er et helt kapitel for sig, for det er en ting der søges lokalt!
Hvorfor??
Så melder man sig ud på en uddannelsesinstitution og bliver meldt ind på en anden tilsvarende, så skal man søge SU (og evt. lån) igen.
Nå ja og til denne lille historie hører der med, at tingene i dag skal foregå elektronisk og ikke med søde rare postmand Per.

Min tillid til dette system kan ligge på et meget lille niveau, efter misæren med en ansøgning, der blev afleveret personligt og derefter forsvandt.
Så efterfølgende er alt blevet sendt som anbefalet og derfor passer SU-styrelsens lille nummer mig ikke, for kan jeg være sikker på at den er havnet hos dem og ikke i en eller anden elektronisk skraldespand ved en fejl?

Med alle disse udfordringer jeg er stødt på igennem tiden, så kan jeg ikke lade være med at konkludere, at der er ansat alt for mange mennesker rundt omkring, som laver hver deres lille ting uden at have en bjælde idé om hvad der sker på nabokontoret, selvom det ville være meget meget nyttigt eller for den sags skyld folk der laver det samme eller blot noterede når et nyt problem er opstået (undskyld udfordring) og derefter løst.

Det er så bare hvad jeg har oplevet, og når jeg har talt med andre rundt omkring - så tyder alt på at det er et hverdagsfænomen at der er problemer, jeg kan nævne:
Eksamener der fra centralt hold er blevet påstået at personen har gået til (som man i virkeligheden ikke har), kandidatbeviser der først er kommet efter meget lang tid, folk der ikke har fået ph.d-beviser, rod i studieforløb, ikke registrerede eksamenstilmeldinger selvom folk har fulgt kurset osv. osv. osv.

Så er det bare tilbage at spørge: H-v-o-r-f-o-r ? ?

PS. SU-sagen vedkender jeg mig som den der har kvajet sig gevaldigt grundet en forglemmelse og så priser jeg mig lykkelig for at have en mikroskopisk opsparing, som kan betale huslejen indtil der står penge på kontoen igen.

Ingen kommentarer: